05.03.2010

Intervju med en Alenemamma


Kristin Hansen
23 år
Alenenmamma til Noah Leander 2,5 år
Bor på Hamar
Blogg:
http://kr86.blogspot.com/













Hvor lenge har du vært alenemamma:
Siden svangerskapet
Hvordan synes du det har vært:
Jeg stortrives med å være mamma. Kunne ikke tenkt meg et liv uten sønnen min, med han er livet virkelig verdifullt. Det kan ha vært noen tøffe perioder hvor det er mange tanker, og vanskelig å skulle takle alt alene, ta alle beslutninger alene, ikke ha en "pappa" eller en "kjæreste" å støtte seg til eller å snakke med, gi hverandre råd, følelse av litt ensomhet, osv.
 Men alt i alt må jeg si det har gått utrolig bra! Man lærer utrolig mye om seg selv da man blir mamma, og det å skulle ta ansvar å omsorg for et lite barn krever mye, men som sagt jeg ville ikke vært foruten. Jeg har ikke følt at det å være alenemamma har vært noe negativt for meg, tvert imot!

Spesielle utfordringer, spesielle fordeler :
Utfordringer må bli det å ikke ha noen pappa tilstede, som du kan dele alle de store gledene i hverdagen med. F.eks, det første badet,de første skrittene, de første ordene,osv. Og så klart de dagene som ikke er like gode.Der den lille er syk og må til lege og man kanskje føler seg litt redd å ensom, og gjerne kunne trengt en pappa som også kunne tatt seg av barnet og tatt beslutninger sammen med en annen voksenperson. Og så klart bare ha en der som er tilstede som bryr seg om meg og barnet ditt, som bryr seg om hvordan vi har det!

Er det noe som er spesielt viktig å tenke på når man blir alene med barn :
Det er sikkert mye som er viktig å tenke på. Men det jeg føler selv har vært aller viktigste å ha som fokus, er å tenke på at om du blir alene med barn stopper ikke verden opp! Du kan fortsatt ta den utdanningen du hadde lyst til, eller fortsette å treffe venner og gjøre ting på egenhånd som du har vært vant til tidligere. Det eneste er kanskje at det kan bli litt flere utfordringer og at man har flere enn seg selv å ta hensyn til da du har et barn, men du lærer deg å sette så mye mere pris på ting du kanskje tok som en selvfølge før du fikk barn. Og det er jo bare bra. :) Men selvfølgelig,det er også viktig å tenke på utfordringene det fører med seg. Man får aldri gjort om på det etter du har valgt å bære frem barnet. Så man må jo være helt sikkert på hva man vil og er klar for, og hva som vil bli det beste for barnet og seg selv.

Hva driver du med til daglig utenom å være mamma:
 Jeg valgte å gå hjemme lengst mulig med sønnen min da jeg hadde den muligheten! Småbarnstiden får man aldri tilbake, og den er verdifull i mine øyne :) Så jeg gikk hjemme med sønnen min til han fylte 2 år.Da begynte han i barnehage(halv plass)nå skal jeg begynne å studere igjen, og det gleder jeg meg kjempemasse til.
Hobbyer:
Utenom å være mamma så liker jeg å treffe venner, gå på kafe, liker å treffe nye mennesker, trene og gå turer, og liker veldig godt å styre å holde på hjemme.
Hva synes du om Blogging:
Syns det er moro å følge med på andres blogger, men må innrømme at jeg ikke er så god på å blogge selv. Er mest på facebook da jeg bruker nettet. Men blogging er jo en fin måte å bli oppdaget på eller å skape nettverk og treffe nye mennesker.
Bruker du Mamma4 bloggen og har du event kommentarer til den:
Jeg er følger på denne bloggen, og innomden daglig! Så ja,jeg bruker den :) Syns det er en fin og nyttig blogg hvor det står mye om ting som opptar meg. Og gøy med å komme med kommentarer og diskutere med andre.
Er det er noe du vil si til de der ute: Alenemammaer er akkurat som alle andre mammaer! Syns de som ser ned på oss og tror vi bare utnytter systemet burde skamme seg. Fått noen kommentarer å hørt folk sier at det er ikke noe problem å være alenemor , for de får masse penger og slipper å gjøre noe for det. Hvordan kan noen si sånt uten å vite noe om det?! Til alle dere mammaer/alenemammaer der ute: STÅ PÅ!! Dere gjør en flott jobb, og tro ikke at verden stopper opp selv om du har fått et barn alene! Det er jo heller motsatt, det er da livet begynner! :-))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.