02.03.2010

Hva hvis aleneforsørgeren dør?

En alenemamma har på mammanett stilt dette spørsmålet til mammanett`s advokatforum.
http://mammanett.no/ukens/bruker/hva_skjer_hvis_jeg_doer

Et viktig spørsmål.Vi vil jo helst ikke tenke på at vi kan dø fra våre håpefulle.Men man er aldri forsikret mot sykdom og død.Det kan skje og da er det greit å tenkt gjennom hva man ønsker skal skje med barnet/barna.
Da jeg var alene gikk jeg til advokat og skrev et testament.Der førte jeg også opp hva jeg ønsket skulle skje om jeg falt bort før barna ble voksne.
Hvis myndigheten må overta ansvaret så leter de etter den/de som står barna nærmest og som kan gi barna et trygt hjem. Det trenger ikke bety biologisk nærmest men de som barna føler seg knyttet til.Man ønsker jo at ungen skal oppleve minst mulig endring i hverdagen.
At de helst skal få fortsette på samme skole, bo på samme sted om mulig.Når ungene vokser til så vil de bli hørt og tatt med på råd.
Ta kontakt med en god advokat om du har tanker rundt dette tema.
Et advokatfirma jeg anbefaler er Champbell & Co . Som sagt er ikke dette et tema man hele tiden tenker på, men det er kanskje  greit å tenke gjennom det og snakke med en advokat?
Hvem ønsker du skal ha ansvaret for barnet ditt om du faller fra?
Hva tror du barnet ønsker, kan/vil barnefar overta full omsorg eller er det noen andre som bør gjøre det? Håper ingen ble lei seg eller i dårlig humør av dette innlegget:)Det er en bare en av de ting man kanskje burde ha en plan på som foreldre, singel eller ei.
Ha en fin dag:)

1 kommentar:

  1. sånt er det alltid greit å ha satt på papiret! Jeg er alltid veldig opptatt av å ha forsikringer og dokumenter på alt før det er i hus. Tror likevel det er mange som ikke tenker over det, så det er godt å bli litt minnet på slikt en gang i blant :)

    SvarSlett

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.