04.07.2011

Kan bli slettet som foreldre

Mange foreldre som har fått barn ved hjelp av surrogati står i fare for at den ene av foreldrene kan slettes i registeret.
Geir Kvarme og hans mann har to døtre.
De har fått beskjed nå at bare en kan stå som forelder da de begge er menn.Altså kan ikke jentene ha to fedre.

Jeg må si jeg har en forståelse for at begge ikke kan stå som  biologisk far til samme jente, men jeg synes da at den andre kan  registreres som en juridisk far med samme rettigheter.

For barna er jo begge foreldrene deres uansett,men hva skjer om den som står som far, juridisk sett, dør?
Det er jo spørsmålet disse foreldrene blandt annet spør etter.

Jeg synes det er naturlig at man gransker dette med surrogati slik at ikke hvem som helst kan "mekke en baby hvor som helst".
Men der barna er kommet og de har foreldre som er registrert allerede og barna har det bra, da synes jeg ikke man skal frata dem rettighetene sine.
Da får det heller bli strengere fremover fra nå av.Men at man finner en god løsning både for barn og foreldre.

Man kan sikkert diskutere seg blå og grønn om det er naturlig, fornuftig og bra for barn å ha to foreldre av samme kjønn.
Det viktigste må være at de barna som allerede er her blir tatt godt vare på og har gode foreldre.Og hvorfor skulle ikke to menn klare å ivareta et barn like godt som en mann og en dame?Er ikke alltid rosenrødt om foreldrene er av to ulike kjønn heller.

I denne saken  som er omtalt i vg i dag, så håper jeg det blir en god løsning slik at begge foreldre har rettigheter om den ene av dem faller ifra,og  har krav på samvær om forholdet skulle ta slutt.Altså på lik linje med alle andre foreldre.
Det er det som er det beste for barna,og det er barnas beste som bør være avgjørende her.

Uenigheter om homofili, surrogati og alt annet får man ta i neste runde.
Disse barna er her og har sine foreldre. Jeg mener dette er umenneskelig.Og jeg har full forståelse for Geir Kvarme sin beskjed til Lysbakken:- Hvis du mener noe med det du sier om barnas beste, så er det ditt politiske forbannede ansvar å ordne opp i disse sakene, så vi kan fortsette å leve som i dag.


Enhver forelder som bryr seg OM barnet sitt vil kjempe for det, slik som blandt annet disse to fedrene nå gjør.

2 kommentarer:

  1. tack för fina kommentarer hos mig! Du har en jätteintressant blogg, kommer att komma hit in igen! Kram

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig med deg at den ene bør kunne settes som stefar evt adoptiv far.

    Jeg synes dog at de som allerede har fått barna på den måten bør få beholde ordningen som den er og at nye tilfeller må følge nye retningslinjer.

    SvarSlett

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.