05.07.2011

Hva er den beste aldersforskjell på barna?

Noen ganger får jeg spørsmål rundt dette.Både privat og via jobb.
Hva skal man svare på noe sånt egentlig?
Barna kommer jo gjerne når de kommer.
En ting er at man kan beskytte seg mot å bli gravid før man ønsker, men når man først ønsker det så er det ikke alltid slik at graviditeten er der på sekundet. For noen kan det ta både mnd og år.


Jeg har selv barn både med 14 mnd mellomrom, og barn med 12 års mellomrom.Begge deler går helt fint og har både + og -.
Man kan gjerne si at 2-4 år er perfekt.Men om det er 4 års mellomrom så trenger ikke alt bli perfekt av den grunn.Barn er forskjellige og det kommer mye ann på hvem de er, hvordan de er og hvordan vi som foreldre takler dem og det å få flere barn.
Å å få barn tett betyr gjerne at ungene kan leke mer sammen, eller skal man si vokse opp sammen og være noenlunde på samme stadiet.Om alt er vel og bra og alle er friske kan man "bli ferdig" med småbarnstid tidligere, mot når man har noen attpåklatter:)
Jeg har barn i alle aldre, 6,12,18 og 19, og en ting jeg ser nå som en utfordring er sommerfeire og planlegging av tur.


De minste vil bade, leke og kose seg med is, imens de eldste helst vil reise langt og oppleve nye steder.Og med en normal økonomi ( altså ikke a la Røkke)så blir det vanskelig med flere ulike ferieturer iløpet av  4 ferieuker.Men noe får vi alltids til:)
De største er så store at de snart forsvinner på ferie uten mamma`n sin også:) og det er slik det skal være.


Hva er dine meninger om dette?

3 kommentarer:

  1. Jeg har 20 mnd mellom mine 2 og er strålende fornøyd med det. Og det er alltid + og - med alt :)

    SvarSlett
  2. Jeg har alltid tenkt at 4 år i mellom er fint fordi det er det jeg har erfaring med. Jeg er 4 år eldre en broren min. Vi kranglet og klarte nesten ikke å være i samme rom i mange år, men da jeg nærmet meg 18 år ble alt forandret, og vi er nå veldig gode venner. :) Vi måtte nok bare vokse opp litt først! :)

    SvarSlett
  3. Dette er egentlig et ganske vanskelig tema, for jeg tror ikke det finnes den perfekte aldersforskjellen. Men det finnes den perfekte aldersforskjellen FOR DEG. Mellom meg og min søster er det 4 år, deretter er det igjen 4 år mellom min lillesøster og min andre lillesøster. En forskjell som har fungert utmerket for oss, faktisk så utmerket at jeg også nå får marn med omtrendt nøyaktig samme mellomrom som min mamma. Det fungerer for oss. Hva som fungerer for naboen skal jeg ikke henge meg opp i.

    SvarSlett

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.