22.01.2012

Hamarungdom hedrer Utøya ofre med minneforestilling



I dag søndag 22.januar vil en rekke ungdommer fra Hamar og omeng arrangere minneforestilling for to av av de som omkom på utøya 22.juli.


Det blir sang og Dans. Pågangen har vært så stor at de har måtte sette opp to forestillinger.

Et meget godt tiltak av ungdommene våre.


Adrian Rexhepi er en av de som bidrar.Han skal synge Mitt Lille Land.



Hvor lenge har du holdt på med sang og musikk?


Har holdt på med sang og musikk så lenge jeg kan huske. Men startet å synge for folk, når jeg begynte i 9’ende klasse. Da sang jeg på en juleavslutning for skolen. Siden da har jeg sunget i flere anledninger.


Hvorfor denne minneforestillingen?


Jeg må si jeg føler meg ganske så heldig, som får lov til å kunne fremføre ”Mitt lille land” på en slik forestilling. Det er to gutter vi dessverre aldri får se igjen, men som vi alltid vil huske! Jeg kjente ikke Isma og Andreas så godt, men jeg visste godt hvem begge var. I denne minnesforestillingen vil vi kunne minnes disse to guttene, med både sang, dans, bilder og mye mer!




Hva betyr sangen Mitt Lille Land for deg?


For meg er det en sang som minner veldig om terroraksjonene den 22.Juli. Vi et et lite land, og at slike ting som oppstod den dagen, er ting som preger oss alle. Derfor betyr denne sangen veldig mye. For vi må huske at vi alle må stå sammen, uansett hvilket land og sted vi kommer i fra. For vi er alle mennesker!


Hvilke endringer har hendelsen 22 juli gjort med deg?


Egentlig ikke så veldig mye forandringer. Den største forandring må være at jeg er mer bevisst på å ta vare på de nære og kjære jeg har, og ikke minst være et godt forbilde. Selvfølgelig er sjansen for å stole på folk sunket, men… ikke alle er som mannen bak dette, og vi må kunne se fremover.


Om du fikk si et siste ord til Isma og Andreas..hva ville du ha sagt ?


Jeg kjente de som sagt ikke så veldig godt, men er det noe jeg skulle ønske.. så var det å bli bedre kjent med de! Og jeg veit/ håper at de har det bra der oppe.

Har du et budskap til Norge med denne opptreden?


Vi må stå sammen, og kunne vise at vi er glad i hverandre. Det er mitt budskap med denne sangen.


Hva ville du sagt om du fikk lov å si noe til Breivik?


Veldig godt spørsmål. Tror jeg ikke ville sagt så mye.. han fortjener ikke min oppmerksomhet. Men at han har gjort noe veldig dumt, det kan man ikke si noe på.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.