24.01.2012

Barnepike bedre enn pappaperm

"Barnepike bedre enn pappaperm, fedre lar barnas store hode slenge..? barnet blir ikke så psykisk sterkt som det kunne blitt.".Ja dette er noe av utsagnene fra professor Annika Dahlstrøm (65).
Du kan lese mer om hennes meninge om å la pappa være alene hjemme med barna på mammanett.

Jeg må innrøme at jeg har vært innom mange følelser og reaksjoner etter å ha lest innlegget på mammanett noen ganger.
Joda vi er forskjellig konstruert vi kvinner og menn, og ja jeg skal være enig i Trude Mostus utsagn om at vi er tross alt utsyrt med pupper for å kunne amme, MEN ..
Jeg kjenner på litt irritasjon samtidig som jeg har ledd her jeg sitter for meg selv i skrivende stund.
Spesielt over følgende-Fedre forstår ofte ikke hvor skjøre barn er. De lar barnets tunge hode henge og slenge så de får skader . Jeg tenker at her kunne man kanskje i det minste ha uttrykt seg litt mer profesjonelt.Lar hode henge og slenge..kjære vene.

Jeg vet at svært mange fedre er minst like godt egnet som mødrene til å passe sine barn.
Og samtidig må hver enkelt familie få bestemme selv hvem som skal være hjemme og når.Det er ikke alle mødre eller fedre som passer til å være hjemme med barnet. Den av foreldrene som blir hjemme i permisjon/hjemme med barna i småbarnstiden bør trives med det og egne seg til det.Mistrives den voksne så mistrives barnet også.

Om, la oss si pappa føler seg bedre ved å jobbe for så å ha kvalitetstid med barnet når han er hjemme, hvorfor skal han tvinges til å ta pappaperm? Det samme med mor.Kanskje egner mor seg best som en yrkesaktiv mamma som har masse kvalitetstid med barna når hun har kommet hjem fra jobb. Da må det være supert at pappa kan ta seg av barnet imens mor jobber.

Men man bør kanskje , så langt det lar seg gjøre, tenke over dette før man får barn.I det minste tenke litt på det under svangerskapet.Hvem skal ha permisjon.Begge, eller bare den ene.

For meg var valget lett, jeg var hjemmeværende med de tre første. Ritignok ble det skole fra minstejenta var 4 mnd, men tok utdannelse over 4 år .Jeg var også alenemamma den gangen og hadde hjelp fra bestemødre når jeg skulle på skolen, ca 1 dag i uka + praksis.
Når minstemann kom var vi to om det og det var en selvfølge for meg å ta mesteparten av permisjonen.Men jeg kan ikke si jeg var bekymret på noen måte når pappa`n overtok og jeg begynte i jobb igjen.

For meg var det en super tid å tenke tilbake til.Det å være hjemme når barna er små betyr mye.Men det tror jeg gjelder for pappaene også:) hvorfor skulle det ikke få lov til det så lenge de vil og passer til det.På samme måte som oss kvinner.

I det minste ga Dalstrøm meg noe å skrive om. Og som hos alle andre har hun nok noen gode meninger og råd også. Forskjellige er vi, men ikke så ulike at pappaer alltid er "farlig" for barnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.