25.03.2010

Intervju med en Alenemamma

Navn :Kine

Alder : 24 år
Bosted :Skjetten, rett utenfor Oslo
Barn:Noah 5 år og Leon 3 år














Hvor lenge har du vært alenemamma? 
Har snart vært alenemamma i 1 år.
Hvordan synes du det har vært?
I starten tok jeg det tungt. Det at jeg ikke skulle få ha barna mine rundt meg 24/7.
Tankene på alt jeg ville gå glipp av. Alle de små gledene og sorgen dems. Dagene gikk og dagene ble til uker. Vi begynte med 50 / 50 frem til meglingstimen. For så å begynne på 60 / 40. Ikke fordi pappan ikke er en god far. Men fordi jeg var opptatt av at mine barn skulle ha det trygt og stabilt rundt seg. Ukene ble til mnd.
Nå, merker jeg ikke mye til det. De dagene jeg ikke har barna mine går så fort uansett. Også er det faktisk litt godt å være bare Kine siden jeg ikke hadde sjansen så mye når jeg var samboer. Da kom ungene først. Nå må jeg jo, når jeg ikke har barna. Feel`s good.
Jeg vet jo at barna har det flott den uka de er hos faren sin og jeg vet at jeg har godt av å finne på litt ting med venner eller bare få være Kine.
Mye av gleden ligger i at vi er flinke til å fortelle hverandre noe ang barna den uka vi ikke har dem. Så jeg føler at jeg får vite ting selvom det er pappauka dems.

Litt vanskelig og tungt kan jeg innrømme at det er når jeg har dem en uke i strekk.
For da ER det bare jeg. Alt går i fem hundre og jeg må ta valg. Jeg må være sjef og JEG står for alt som blir gjort. Ingen som kan bistå, hjelpe til, gi meg en hånd. Tungt er det også den uka det f.eks er mye sykdom hos en a de små eller begge for ikke å glemme meg.
Jeg kan f.eks ikke bare legge meg når jeg er syk den uka jeg har ungene..
Spesielle utfordringer, spesielle fordeler ?
Det med sykd. at jeg står alene i alt jeg gjør med dem, ingen å støtte meg til osv. Fordeler er jo så klart at jeg ungene teller ned til mammauke med meg at det kun er mamma som får 453 koser hver dag og kyss. DET er herlig
Noe som er spesielt viktig å tenke på når man blir alene med barn?
Ja, sørg for å ha nettverk rundt deg. Det er viktig å ha folk rundt seg som er glad i deg. trenger du å spørre om hjelp, er det ikke et nederlag. Det er bare sunt. For man kan bli sliten når det blir så intens. Og fiks papirer fort, til nav og andre som trenger papirer. Det er dessverre ingen som forteller deg hva du har krav på eller hva du må fylle ut osv. Stå på, klarer jeg det her, klarer alle det :)
Hva driver du med til daglig utenom å være mamma?
Har vel ikke mange hobbyer akkurat. Jeg brenner litt for barna i India og fadderjenta vår. Ellers koser jeg med bare med venner og tar vare på dem og viser dem at jeg er glad i dem og ikke minst takknemlig som har dem i livet mitt.
Hva synes du om Blogging?
Stor fan av blogging, har jo egen blogg, men ikke oppdatert der på en stund.
Ønsker for fremtiden:
Friske og sunne barn som er like glad i mamman og pappan sin og etterhvert sin reservefar/mor
Noe du vil si til de der ute i samfunnet?
Ikke la noen fortelle deg at du IKKE vil klare ting. (Hva det nå måtte være) Ser du ikke lyst på ting selv, så må du lukke øynene og åpne de på nytt. Det ER håp for alt og alle i verden, om man bare tørr å våge














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.