30.06.2011

Når Visakortet ikke fungerer

Vi blir anbefalt å bruke kredittkort når vi er ute på reise.Dette fordi vi da beskytter penger som står på egen privat konto om kortet blir borte.Og det er det jo fornuft i.
Kredittkort kan brukes på de fleste steder sies det og ja det brukes av mange.I min jobb har vi ansatte kredittkort som brukes ved reise og innkjøp av ulike slag.


Men hva når disse "fantastiske" kortene ikke fungerer for det hender visst rett som det er.
Datteren til Solveig Barstad , tv2.hjelper, deg, ble kastet av toget på Hamar nettopp pga at kortet hennes ikke kunne brukes til å betale med på toget.Men grunnen til at hun skulle kjøpe billett på toget var fordi stasjonen i Brumunndal ikke var betjent og de ikke fikk kjøpt billett der!!Kjekt med små lokale togstasjoner,om de bare hadde hatt betjening.


Kortet jeg har via jobben er et Visa Corporate Gold.
Tidligere brukte jeg dette når jeg kjørte tog, betalte i taxi og på posten.


Plutselig en dag jeg var på vei til jobb i Oslo nekte terminalen på toget å aksepterer kortet.En lite trivelig konduktørfrue ropte høylytt at -dette kortet er de ikke dekning på.Jeg forteller at dette kortet tilhørte jobben ,at dekningen var mer en god nok og at det var brukt uten problemer tidligere på dagen i en butikk.
Men det trodde hun ikke noe på såklart.Ikke fikk hun gjort noe heller, utenom å kunne påkostet seg et smil, når kortet ikke ga et eneste signal som fruen sa.
Jeg måtte betale fra egen lomme og heldigvis hadde jeg anledning til det.


Senere i en taxi i Oslo opplevde jeg det samme.Selv om kortet var brukt før på dagen,så funket det ikke i taxien.
Dnb Nor sier at skyldes terminalene på toget og i enkelte taxier.
Men da mener jeg at  NSB og Dnb Nor må snakke sammen og finne en løsning.
Jg vet at dette har skjedd mange.


Posten har også funnet det for godt å ikke akseptere denne type kort.
Det betyr at jeg må legge ut for alle frimerker når post skal sendes,noe vi gjør ofte.Men det gjør også at jeg ikke kan sende så mye informasjon på post som jeg burde.
Løsningen er å gå i banken/minibanken og ta ut cash, for deretter å kjøpe frimerker og sende både uttaksbilag og kvittering til sjefen. Det går, men er utrolig tungrodd.Det skal rett og slett ikke være nødvendig.


Med tanke på hvor mange problemer denne type kort har skapt i jobbsammenheng her hjemme i Norge, så vet jeg ikke om tør bruke slike kort på reise.
Det hjelper ikke meg at Dnb Nor sier-det er ikke noe galt med kortet, det er bare terminalene som ikke vil ta det.
De kan vel neppe sende en ny terminal ned til Tyrkia sånn på dagen heller.

Enten må Dnb Nor tilpasset kortet så det funker overalt, eller så bør vel NSB og Posten gjøre noe vettugt i forhold til sine terminaler.
Det hadde jo vært greit om visakortet hadde fungert.

1 kommentar:

  1. Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to
    say that I've really loved surfing around your blog posts. In any case I will be subscribing on your feed and I'm hoping you write once more very soon!
    My webpage :: Status Symbols

    SvarSlett

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.