26.09.2011

Myndig

               Bestemmer selv !/?

Ja da er barn nr 2 i heimen blitt myndig.18 år i dag.
Hm..hva slags følger får det tro?

En ting er sikkert at så lenge man bor hjemme hos mor(altså meg) så råder husets regler.Basta Bom.



Men enkelte ting kan jeg ikke lenger råde over.Det føles både som en lettelse og en bekymring.Helt normalt sikkert.
Visakort er bestilt, den sperra bankkonto åpnet og hun bestemmer selv hva hun bruker penger og livet sitt på.
Skulle vel bare mangle,men håper man har videreført noen gode verdier opp gjennomde 18 årene.


Må si det fremstår som litt feil for meg at 18 åringen kler seg  ut som en baby for å dra på skolefotografering.Smokk og full pakke.Rosa såklart.Jenter !!

Har feiret i helgen, så det blir ikke store festivitasen i dag, bortsett fra at hun fikk kaffe og smågodtsjokolade da hun sto opp.

Har hentet litt info om myndighetsalder på nettet:

Myndighetsalder, tidligere kalt lagalder, er den alderen da en person blir myndig, det vil si gammel nok til selv å slutte juridisk bindende avtaler og råde over egne midler uten bruk av verge.


Etter at Europarådet i 1972 vedtok en resolusjon om at myndighetsalderen bør være 18 år, er dette blitt den vanlige alderen i Europa, fra 1979 også i Norge.


Myndighetsalderen i norsk historie
I Magnus Lagabøtes Landslov av 1274 ble lagalderen satt til 20 år. I 1619 ble myndighetsalderen hevet til 25 år. 27. mars 1869 ble den så senket til 21 år. I 1969 ble myndighetsalderen igjen 20 år, og så i 1979 18 år.


Fra 1604 var kvinner umyndige. Fra 1863 ble ugifte kvinner myndige på lik linje med menn, men gifte kvinner forble umyndige fram til 188, (godt vi gifte kvinner råder over oss selv i dag)

Fra 1619 ble umyndige delt i to grupper. Gruppen mellom 18 og 25 år ble kalt mindreårige, og ble regnet som personlig myndige. Deres formue skulle imidlertid bestyres av en kurator.


I 1280 kom en bestemmelse om at enker og enkemenn skulle regnes for myndige, selv om de var under 20 år. Fram til 1814 kunne man søke kongen om å bli gjort myndig, selv om man ikke hadde oppnådd myndighetsalder. Det har vanligvis vært mulig å inngå ekteskap før oppnådd myndighetsalder etter søknad om dispensasjon.


Inntil 1969 var myndighetsalderen 21 år, da den ble satt ned til 20 år. Fra 1979 har myndighetsalderen vært 18 år.


En person er myndig fra den dagen man fyller 18 år, Vergemålsloven § 1. [1].


Stemmerett har man derimot hvis man fyller 18 i løpet av det året valget holdes

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med dattern;) Kan tenke meg det er litt spes for mr og far å få voksne barn- heldigvis vokser man med barna sier jeg bare(for jeg får angst av å tenkte på at mine små skal bli store og selvsatendige).

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Gratulerer med datteren. Selv begynte jeg å betale for meg hjemme når jeg ble 18. Tror det hjalp meg til å bli flinkere med penger. Vite at ting faktisk koster. Så mine foreldre, eller pappa da, for det var jo han jeg bodde med var flinke med oppdragelsen. Håper jeg klarer det like bra.

    SvarSlett

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.