26.11.2009

Bry deg OM!!!

En himmel uten stjerner Grått hav så langt du ser
en jord der blomster dør
ingen barnelatter mer..

Dette høres sikkert rimelig hardt ut, eller?

Barn ( og voksne) som vokser opp i hjem uten Trygghet og Kjærlighet kan kjenne på og leve i følelsen av ordene ovenfor .

Julen nærmer seg og de fleste av oss kjenner på glede og forventning.
Men det er dessverre også noen som gruer seg.

-Kommer mor/far til å være full hele denne julen også? Kommer far til å slå mamma, hvor skal jeg gjemme meg om det skjer. Tenk om noen får vite, vil de bry seg? Slipper jeg å ta straffen for det de voksne føler er vanskelig? Blir jeg sett denne julen tro?

Å være pårørende til mennesker som har store alkoholproblem, eller som lider av maktsyke/er psykopater, det er hardt arbeid som ingen burde tåle.

Det er vanskelig nok å være voksen og skulle trå varsomt så den fulle mannen i huset ikke skal slå deg helseløs, eller true med å skade barna. Hva med de små sine følelser, og hva skal de lære av dette?

Jeg mener ikke at man ikke kan kose seg med et glass vin innimellom eller ta en liten fest.
Jeg snakker om hjem som preges av en voksen person sine store problemer med alkohol og destruktive adferd. Der Alkohol =hverdag og Hverdag = utrygghet.

Barna er kanskje små, men utryggheten glemmes aldri.

Jeg har et juleønske:
Hvis DU vet om noen der du mistenker at barna, og andre voksne lider pga dette så BRY DEG.
Og da mener jeg BRY DEG OM!! Det burde være en medmenneskelig plikt å gripe inn og redde de som trenger hjelpen vår. Sitt ikke og snakk om hvor forferdelig det er og «hvorfor tar hun/han ikke med ungene og drar?» Gjør noe, vis at det finnes hjelp og forståelse. Og gjør det før det er forsent.
De trenger oss alle sammen. Vi trenger hverandre

1 kommentar:

  1. Kjempebra skrevet! Jeg jobber selv i barneverntjenesten og har sett mange som små som ikke har det godt i sitt eget hjem.. og utryggheten er for lengst kommet til syne.. vi hjelper mange, men, det er de som ikke blir fanget opp som har det verst! en må MOT til å bry seg og SE hvordan familier og deres barn har det.. OG til slutt, barneverntjenesten kommer desverre ofte alt for seint i posisjon til å hjelpe.. og de små blir lidende og preget av en vond oppvekst..

    kunne skrevet så mye om dette..

    takk for at du bryr deg - en super blogg!!!

    klem fra Lisa

    SvarSlett

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.