11.10.2009

Samarbeid med barnefar

Jeg skal nå skrive en ny Artikkel for http://www.mammanett.no/ der tema er Samarbeid med barnefar.
Her er planen å intervjue flere alenemammaer som kan fortelle om sin egen historie og om det å samarbeide med barnefar.Har hittil to som har sagt ja. Hvis noen av dere som leser dette ønsker å stille så kontakt meg på bentenymoen@hotmail.com .Dette er et veldig viktig tema både for foreldrene og for barnet som tross alt er hovedpersonen her.Det er ikke alltid like enkelt å skulle forholde seg til de vanlige samværsordninger.Mye kommer ann på hvordan samarbeidet er og noen ganger er det nesten umulig å få til samarbeid som gagner barnet.Jeg har selv en del egenerfaring på området og jobber på et sted hvor dette er et gjennomgangstema. I mine artikler på mammanett  har samarbeid mellom foreldre vært nevnt men jeg har hittil ikke skrevet en egen artikkel om det.Nå er jeg og Elisabeth , som driver mammanett, enige om at en slik artikkel er det behov for.For å få den så god som mulig ønsker jeg å bruke virkelige historier, og derfor velger jeg å snakke med/intervjue jentene som er alene om den daglige omsorgen for barnet sitt. Når det gjelder de to jeg har avtalt med hittil , så vet jeg at det er to vidt forskjellige historier og erfaringer rundt det å samarbeide med far.Det er det som er spennende og interresant, at historiene er både like, men også svært forskjellige.Håper at Artikkelen kan bidra til økt forståelse fra omverden på hvordan det er å skulle samarbeide med en barnefar man ikke bor sammen med.Artikklen skal ikke favorisere mødrene og ekskludere pappaene. Men i og med at Bloggen min er for alenemammaer og at jeg stort sett jobber med mødre blir Artikkelen skrevet med utgangspunktet Alenemamma. Men det viktigste er barnet.Det er barnet som har rettigheter i forhold til samvær med foreldrene sine.I rettighet om samvær ligger også retten til et trygt og stabilt samvær.Alle samværsordninger skal ta utgangspunkt i hva som er best for barnet.Men for å få til dette må samarbeidet mellom mamma og pappa fungere.Jeg er spent på det ferdige resultatet.Gleder meg til å snakke med jentene om dette temaet og få skrevet ned deres historier.Som sagt, om du føler du vil bidra ikke nøl med å kontakte meg.Jeg vet at det er veldig mange der ute som har meninger om dette. Jeg vil ha med dine erfaringer og meninger og du bestemmer selv om du vil være anonym eller stå frem.Da snakkes vi. Ha en flott dag alle sammen.

5 kommentarer:

  1. Jeg var alenemamma i 9 år før jeg fikk meg mann...så jeg har erfaringer på det området, men tror ikke jeg kan brukes som intervjuobjekt da jeg har en stygg tendens til å ikke klare å svare alvorlig på noe som helst, dessuten så har jeg ikke noe samarbeid med barnefar å vise til :-)

    SV: huff av meg...det med røyken...at han ikke bare kan slutte! For en dum mann jeg har.

    SvarSlett
  2. huff da, han er vel ikke dum, bare en mann.

    Skal snakke med noen som ikke har oppnådd å ha samarbeid med barnefar også.Men,hehe, greit å kunne svare seriøst ja.Selv om jeg håper vi får inn litt humor i artikkelen også:)

    SvarSlett
  3. "Samarbeid med barnefar"..ja, det må være flott for dem som opplever det. Ikke blir tråkket på,overkjørt og ikke hørt! Når man har med psykopater å gjøre, så er det som å stange hodet i veggen..ingen ting nytter-egoismen som rår der! Jeg er i et stort dilemma for tiden, for datteren min på 9 år gråter og tryggler om å slippe til b.faren. Hun er der bare 1 helg i mnd, men det er nok..blir nesten psykisk sjuk av å overtale,oppmuntre og føler att jeg tvinger henne dit.. Vært på Fam.råd- men, var vist mitt ansvar å varsle b.far om situasjonen..men, han vet att hun ikke har lyst til han, att jeg må oppmuntre henne til å reist dit- men, ser ikke ut som han bryr seg..hans vilje som rår! Neste helg skal hun dit igjen, og venninnene hennes skal gå Helloween-og hun vil være med dem..dama hans har vært sur før, hvis jeg har spurt om å bytte helg- for "en avtale,er en avtale", så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. fam.vernkontoret sa jeg kunne sende brev til b.faren om situasjonen, forklare om hvordan jenta har vært før jeg skulle levere henne osv..men, det kunne brukes mot meg, om jeg holdt henne hjemme.. føler med alle som er i samme situasjon som meg, og er glad om jeg får gode råd.
    fra Daisy

    SvarSlett
  4. Jeg håper du bruker advokaten jeg anbefalte deg.
    Ingen kan straffe deg for å gjøre det beste for barnet ditt.Når barnet lider under samværsordningen så må man endre på situasjonen.

    SvarSlett
  5. Av prinsipielle årsaker mener jeg at barnets best alltid skal være i fokus. Uansett ordning. Det er sikkert ikke lett når den ene parten nekter å samarbeide. Av og til tror jeg noen ønsker å hevne seg på eksen ved å ramme barnet. Stakkars uskyldige barn som rammes av den type konflikter.

    SvarSlett

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.