09.10.2009

Rosa Sløyfe

En viktig aksjon som jeg støtter.
Gå inn på kampanjesiden og gi din støtte du også:
http://www.rosasloyfe.no/

Økt kunnskap og forskning om brystkreft

http://www.rosasloyfe.no/rosa-produkter  


Jeg har både som privatperson og Sykepleier møtt mange mennesker med kreft.Både unge og eldre.
Når man rammes av kreft så rammes hele miljøet rundt en. Mange nye tanker, planlegging og endringer.
Jeg har hatt noen møter med kreftsyke mennesker som har gitt minner for livet.Minner i form av bilder og ord.
Ingen ting er bedre enn når noen blir erklært frisk.Men det er ikke alltid det skjer.

Min første operasjon: Student og med på en brystoperasjon. Denne kvinnen hadde for et par år siden mistet sin mann pga Kreft. Hennes erfaring hadde lært henne mye om livet og hadde så mange tanker om dette å leve.Hun skiftet fra en voldsom optimisme til å være livredd .Jeg hadde kontakt med henne hele veien fra den første undersøkelse av brystet, før, og etter operasjonen og inntil hun fikk høre at svulsten var godartet. Jeg har aldri følt sterkere nærvær av livsglede enn da hun fortate meg på tlf at alt gikk bra. Jeg glemmer deg aldri:)

Har møtt flere kvinner som nettopp har fjernet et bryst. Jeg har hver gang vært imponert over deres optimistiske syn på det hele. Men de hadde fått fjernet det som var sykt, og fåt høre at de var friske.
En som ikke har følt det på kroppen kan kanskje tenke, "å gud tenk om jeg måtte fjerne et bryst" men dette ene brystet er ikke hele kvinnen. Du er den du er ,med eller uten bryst. Og har man hatt diagnose Kreft så tror jeg man ser litt anderledes på livet.

I KK nr 40,sier Hege Kvassheim
"Dette har kreften gjort med meg:
Jeg har fått mer livsglede, er blitt sterkere og mer uredd.
Nå har jeg sluttet å irritere meg over småting og tar mer vare på hverdagen.
Jeg er blitt mer glad i mennesker, mer åpen og har fått større selvinnsikt.
Nå gjør jeg faktisk det jeg vil. Jeg tenker på at jeg kan klare alt etter å ha vært gjennom dette".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.