14.09.2009

Høst og store endringer

Høsten er her
Så er Høsten her. Mange mammaer har nå fulgt sine håpefulle til oppstart på barnehage, første år på barneskolen eller eventuelt videregående.Det er spennende å se hvordan de klarer seg og om de får venner. Vil de trives og var dette riktig sted.
Mange ting å tenke på. Kanskje har både du og sjarmtrollet begynt på skolen i høst?

Jeg for min del har to på videregående og en på barneskolen og en i barnehage.
Mest spennende for denne familien var hvordan min 16 år gamle datter ville trives på videregående.Etter årevis med barne og ungdomsskole som ikke var noen dans på roser har man ekstra sterke ønsker om at denne gangen må det gå bra.
Non verbale lærevansker i tillegg til lav selvillit og en skole som dessverre ikke klarte å legge til rette har ført til mye frustrasjon hos både mor og datter. Vi får håpe at skolene snart kan få nok penger til å skaffe til veie nok dyktige pedagoger.Og ikke minst at de setter de sterkeste pedagogene hos de svakeste elevene.

Første dag på skolen var nesten uholdbar spennende for oss begge.Å sette av en svært motvillig jente ved skolen og bare dra var tøft,men det måtte til. Mamma forventet telefon om at jenta ikke hadde møtt, at hun ikke turde være der osv. Kanskje også en nedlatende komentar fra en lærer som ikke evnet å se.
Men første dag gikk, andre dag gikk,plutselig var første uka over.En klasse på 10 elever, Restaurant og matfag.
Må si jeg både frøs på ryggen og kjempet med tårer da jeg hørte min datter,i en alder av 16 år,for aller første gang si"jeg trives på skolen mamma, endelig kan jeg le og snakke i klassen sånn som alle andre.Det har jeg aldri gjort før".
 Må si at dette er høstens største forandring. Ja ikke bare høstens men hele årets største og beste forandring i vår familie.Jeg kan se jenta blomstre, istedenfor å visne som før. Jeg kan se jenta ta vare på seg selv utseendemessig istedenfor å forfalle, jeg kan se at hun liker å bruke pene klær,istedenfor å gjemme seg bort i store størrelser,jeg kan se at jenta bygger opp en selvtillit hun aldri før har kjent til.
Hun har fått venner i klassen, hun føler at hun mestrer.Hun har fått tatt tilbake hovedrollen i sitt eget liv.
Måtte flere mammaer få oppleve det samme for sine barn.Dette er en god høst å være mamma<3

4 kommentarer:

  1. Så fint å lese, Bente! Masse klemmer og lykke til med datteren din.

    SvarSlett
  2. Dette var nydelig! Jeg fikk litt tårer i øynene, videregående var helt klart starten på en god skolegang for meg også, nye mennesker og ny piff! Håper dere fortsetter å synes det er supert!

    SvarSlett
  3. Tusen takk begge to :)
    Ja skolen er fortsatt bra:) I dag har hun vært i oslo på shopping sammen med en klassekamerat.

    SvarSlett
  4. Heisann!
    Tusen takk for koselig kommentar. Håper du holder på inspirasjonen og finner på noe spennende:)

    Dette var et veldig spesiellt og fint innlegg. Med kun ett barn som ennå ikke er fyllt året er jo mitt fokus kun her i babylivet ennå, og det er rart når jeg begynner å tenke på at jeg om noen år har større barn som skal ut i den store og vanskelige verden... Når man får barn starter et liv med store gleder, men jeg tror også at de fleste mødre blir litt sånn evig bekymret resten av sitt liv. I allefall tror jeg at jeg vil bli det. Man vil dem jo så vel! Så det må være en deilig følelse å se at det nå går bedre for dattera di. Håper det varer :)

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett

Takk for at DU at deler en kommentar/din mening her :)
Kommentarer som er direkte krenkende eller rasistiske blir ikke publisert.